lördag 5 maj 2007

Ulla-Maj Wideroos hälsning till kongressen

Ulla-Maj Wideroos framför Sfp:s och Svenska riksdagsgruppen på kongressen.

Wideroos konstaterade:
- Jag var på min kongress för första gången för 34 år sedan, då också i Kristinestad. Kongressen präglades då av en hård kamp mellan Olav Jern och Håkan Nordman som båda ville bli ny ordförande för Svensk Ungdom. Svensk Ungdom genomsyrades då liksom den gör nu av solidaritet. Men solidaritet var en sak som saknades mycket i riksdagsvalet. Där präglades mycket av egoism och att alla såg till sig själv. Men det gjorde inte Svensk Ungdom. SU stod för motsatsen och SU stod upp för alla unga. Det vill jag säga: - Det finns alltid någon som har det sämre än en själv. Därför är det viktigt att stå upp för solidariteten och omtanken om varandra.

Wideroos, som bl.a. var första kvinnliga ombudsmannen någonsin, sa också att SU varit väldigt viktigt för henne:
- Det var i SU som jag lärde mig förhandla och kompromissa, men det var också i SU som jag lärde mig stå på mig och inte ge vika.

Wideroos berömde också SU för att vara den första organisation i Finland som började tala om att arvskatten skulle slopas.

Inga kommentarer: